Motorwagens van de Belgische spoorwegen

Stoommotorwagen

Type 502

Rollend materiaal
Niet meer in dienst sinds 12/1946.
Niet bewaard.
 

Motorwagen 502.01


Algemeenheden:
Bouwjaar
Levering
Nummering
Effectief
Asindeling
Massa rijklaar
Massa leeg met bevoorrading
Massa/lopende meter
Trekkracht
Uurvermogen
Beschikbaar vermogen
Maximum snelheid
1936
10/1935
502.01
1
B'2'
57,98ton
47,5ton
2584kg/m
1200kg
2 x 92kW (3,16kW/ton)
-kW
90km/h
Afmetingen:
Totale lengte
Lengte kast
Breedte
Hoogte dak
Totale hoogte
Radstand (totaal)
Afstand tussen draaistellen
Afstand tussen de assen motordraaistel
Afstand tussen de assen loopdraaistel
Afstand draaistel-buffer voor
Afstand draaistel-buffer achter
Diameter drijfwielen
Diameter loopwielen
22500mm
22000mm
3040mm
3797mm
4280mm
18048mm
-mm
2896mm
2200mm
1800mm
2150mm
970mm
850mm
Kastgedeelte:
Bouwer
2e klasse Zitplaatsen; staanplaatsen
3e klasse Zitplaatsen; staanplaatsen
Ateliers Métallurgique de Nivelles
20; 10
51; 50
2 Zuigers
Type
Werkingsprincipe
Cilinders
Diameter
Zuigerslag
Type
Snelheid
Interne horizontale Compound Monoblok met neusophanging
Oververhitting
1 HD / 1 LD
108 / 184mm
152mm
Tandwielen
900t/min
Overbrenging
Bouwer
Werking
-
-
Ketel
Type
Roosterlengte
Roosterbreedte
Roosteroppervlakte
Keteldruk
Draaisnelheid
Diameter ketel onder/boven
Verwarmingsoppervlak
Totaal verwarmingsoppervlak
Voorraad kolen
Voorraad water
Verbruik
Serpentineketel
-mm
-mm
-m²
35bar
900t/min
1200mm
-m²
-m²
700kg
1200l
7,56kg/km
Remming
Compressor
Debiet
Automatische rem
Rechtstreekse rem
Remming door middel van
-
-
Tegenstoom
Schroefrem
Remblokken op de wielbanden
Opmerking
- Beschadigd door een bombardement in Luik. Buiten dienst gesteld op 18 december 1946